Ramazan Ayı’na Özel Beslenme Önerileri

Ramazan ayında sağlıklı beslenme konusunda önemli bilgiler veren Karabük Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi İç Hastalıkları ve Gastroenteroloji Uzmanı Prof. Dr. Burçak Kayhan, Ramazan ayının bu yılda sıcak yaz günlerine rastlaması nedeni ile oruç tutanların sağlıklarına daha fazla dikkat etmesi gerektiğini söyledi.

Prof. Dr. Burçak Kayhan, iftarda ve sahurda beslenmeye nasıl dikkat edilmesi hususunda önerilerde bulundu.

İftarda sebze yemekleri tercih edilmeli

Oruç döneminde iftarı bir bardak ılık su sonrası zeytin veya hurmayla açmanın uygun olacağını belirten Prof. Dr. Kayhan, hurmaların iyi yıkanması gerektiğini vurguladı. İftarda nasıl beslenilmesi gerektiğine dikkat çeken Prof. Dr. Burçak Kayhan şu bilgileri verdi: “İftarda çok sıcak olmayan bir çorba içilmelidir. Çorba tercihimiz besleyici olan kelle-paça, brokoli, mercimek ve benzeri olabilir. Bu sırada iştah artıran Ramazan pidesini sıcak tüketmek yerine soğumuş hatta bir günlük olanını tercih etmek hazımı kolaylaştıracaktır. Tere yağ ve kaymak muhakkak tüketilmelidir. Yoğurt unutulmamalıdır. Bal ve reçel gibi kahvaltılık tatlılardan az miktarda tüketmek kan şekeri regülasyonu açısından kolaylıklar sağlayacaktır. Bu safhadan sonra yemeğe 15 dakika veya 30 dakika ara verilmesi ana yemeğe daha sonra geçilmesi hazım açısından kolaylıklar sağlayacak, iftar sonrası ağrılık çökmesini engelleyecektir. Ana yemeklerde sebze yemekleri tercih edilmeli, et ürünleri tüketilecekse iftar dışında tüketilmemelidir. Etin tercihen iyi pişmiş olması hazımı kolaylaştıracaktır. Et yemeklerinde ızgara veya haşlama öncelikli olmalıdır. İftar sırasında bol sıvı alınmalı 2 litreye yakın sıvının büyük kısmı su olmalıdır. Su dışında ayran, maden suyu ve komposto suları muhakkak tüketilmelidir. Eğer iftarda sebze tüketmiyorsak salataya ağırlık verilmelidir. Tatlı ve meyve iftar sofrasından kalkıp 2 saat sonra alınmalı tercih sütlü tatlılar olmalıdır. Şerbetli tatlılardan kaçınılması gerekir. Meyvelerden muzun fazla tüketilmemesi önemlidir. Gereğinden fazla alınması kabızlık sorununu ön plana çıkaracaktır. Ayrıca özellikle kuru yemişler ve kuru meyveler tüketilmelidir. Meyvelerden karpuz ve kavun gibi bol şekerli lifsiz meyveler iftar harici tüketilmemelidir. İftar sonrası çay ve kahve tüketimi sınırlı olmalı. Tercihen yeşil çay ve ada çayı tüketilmelidir.”

Sahurda aşırı şekerli gıdalardan kaçınılmalı

Sahurun öneminden bahseden Prof. Dr. Burçak Kayhan sahur öğününde bol yağda yumurta ve yağlı böreklerin tüketilmesinin gün içi açlık hissini ortadan kaldıracağını söyledi. Sahurda mutlaka sütün tüketilmesi ve bal, reçel, hurma gibi aşırı şekerli gıdalardan kaçınılması gerektiğine dikkat çeken Kayhan; “Sahurda çay veya kahve yerine papatya çayı gibi bitkisel çayların daha faydalı olacağı kesindir. Ayrıca bol tahıllı ekmek beyaz ekmek yerine tercih edilmelidir. Gün içinde gaz ve şişkinlik yapabilecek fasulye, nohut, mercimek gibi gıdalardan sahurda uzak durulması gerekir. Muhakkak probiyotik yoğurt veya evde yapılan yoğurt bir kase tüketilmesi kabızlık problemini ortadan kaldıracaktır.” diye konuştu.

Benzer Haberler